Enkla och supergoda pannkakor!

Jag skrev ju i mitt förra inlägg om att pannkakor går att göra på väldigt många sätt. Jag sa att det gick att göra bland ananas ugnspannkaka och crepes, men det var innan jag fick tips om en av mina nya favoriter. Jag fick nämligen ett tips från en av er läsare, som sa att bananpannkaka är supergott. Bananpannkaka lät lite ovanligt först när jag fick höra det och jag började tänka på avancerade recept där man gör en pannkakssmet men tar bort mjöl, eller byter ut något och sådär. Sen googlade jag lite och såg att det är ju fruktansvärt mycket enklare än jag först kunde ana!

Supergoda bananpannkakor!Allt du behöver är ägg, banan och något att steka i, mer än så är det tydligen inte. Ägg har jag ju alltid hemma och nu hade jag lite flyt, så jag hade faktiskt ett par lite trötta bananer hemma. Tydligen ska man ha två ägg till en medelstor banan, ungefär. Sen stod det att det är bättre med lite för mycket ägg, än för mycket banan. Jag kan tänka mig att det är för att de ska hålla ihop och inte gå sönder så mycket. Jag hade ganska stora bananer, men också extra stora ägg, så jag chansade på att det skulle gå jämnt upp. En banan och två ägg är ungefär en lättare portion, så jag testade det till att börja med som en lättare kvällsmat.

Såhär gör du: mosa banan med en gaffel, så det blir ett jämnt mos. Några bitar gör inte så mycket. Lägg ner i en bunke och knäck äggen över, vispa ihop. Du kan använda gaffeln till att röra om, men jag vill gärna ha de lite mer fluffigt så jag tog en äggvisp och rörde runt det lite med.

Stek på hög värme i rikligt med olja, så de blir lite friterade. De ska vara gyllenbruna och ha fått lite färg på båda sidor, och vara stela hela vägen igenom. De kan vara ganska tjocka jämfört med vanliga pannkakor, men inte för tjocka för då blir inte ytan så bra. Lagom, så att säga. Det är inga exakta mått med det här receptet, du får prova dig fram.

Servera nystekta med lite frukt och bär, keso, honung, glass, kanel eller nutella. Passar utmärkt som lyxigare frukost, lättare lunch eller ett marigt mellanmål. Det mättar en hel del och med dubbla portioner har du en riktigt mättande lunch som du står dig länge på! Jag funderar på att hälla i lite proteinpulver eller sådant med chokladsmak, så kanske det blir ännu matigare och ger lite mer kraft. Annars är det ju en väldigt nyttig maträtt – protein och nyttigheter från äggen, och fiber från bananen.

Jag blev frälst direkt och detta är nu något jag äter ganska mycket. Jag kan verkligen rekommendera er att göra det minst ett par gånger, för det blir bättre och bättre för varje gång!

Posted in mat.